Het Kerspel
staat borg voor zorg!

Thema de voordeur in groep 1/2b

21-09-2020

Beste ouders, 

Even een korte update van onze kant. Vorige week zagen jullie al een foto van onze prachtige voordeur, wat ons nieuwe thema is. Dit thema lijkt miniem maar je kan er vele kanten mee op. Zo wordt er tijdens het spelen in de huishoek het maken van contacten gestimuleerd wat weer een stukje kanjertranining is. Ook konden we met de foto's van onze eigen voordeur overeenkomsten en verschillen zoeken tussen je eigen deur en die van een ander. Zo komen er mooie gesprekken op gang. Verder komt er veel techniek en rekenwerk bij kijken. Bij het maken van de deur in onze werkplaats moesten we een heus ontwerpschema maken. Hoe kregen we de deur nou technisch en goed werkend in elkaar?  Rekenkundig: denk maar eens aan de huisnummers bij een deur; het leren van de cijfers en het op volgorde leggen van cijfers stond hierbij centraal. Ook de vormen hebben we uitgebereid behandeld. Wat voor vorm is een deur/ het raam, de bel enz.  En zelfs taal zit in dit thema verweven. Vorige week hebben we namelijk veel rijmpjes bedacht met allemaal onderdelen van de deur. Rijmen komt ook weer terug in al onze rijmpjes en versjes die wij al hebben geleerd.  Bijvoorbeeld in deze:  

 100 deuren  

Ik zit op school, ik ben niet bang 
Maar er zijn wel 100 deuren in de gang 

Door de dubbele deur naar binnen 

De dag gaat weer beginnen 

Dan de klapdeuren met de greep 

En je handen wassen met de zeep 

De deuren zwaaien, de deuren zwiepen 

Sommige deuren hebben olie nodig: die piepen 

Deuren open, deuren toe 

Deuren worden nooit eens moe 

Maar ikke wel en om half 4 

Zet de juf de deur al op een kier 

Ik ren door de deur weer naar buiten 

Om mama in mijn armen te sluiten 

Deze week ligt de nadruk weer meer op het spiegelen. Veel deuren hebben namelijk raampjes en spiegelen kan niet alleen met echte spiegels maar ook met ramen(en plassen enz). In de spiegelhoek mogen de kinderen kennis maken met "spiegelen". Wat voor voorwerpen spiegelen er allemaal?((heel veel zijn wij achter gekomen) en hoe kan je iets spiegelend namaken. Denk aan een kralenplank, mozaieken enz. Dit is nog maar een kleine greep uit de veelzijdigheid van dit thema.  

Tijdens de Engelse les hebben we geleerd hoe we de dialoog bij de deur aan kunnen gaan. Dit liedje hielp ons daarbij(het begin kent u zeker weten ook van de radio) 

I'm gonna knock on your door 

Ring on your bell 

Tap on your window too 

En als de deur opengaat 

En je ziet wie voor je staat 

Dan ga ik springen en dan roep ik heel hard boe.  

 

Een motorisch beweegspel hebben we gedaan bij het lied van dirk scheelde(zie youtube) 

Ik heb een mooie sleutelbos 

En de sleutels hangen los 

Rinkeldekinkel de kinkel de kink 

Ik hang ze aan mijn kleine pink 

 

Een sleutel doe je in het slot 

En draait daarmee de deur op slot 

De deur is dan gesloten 

En kan dan niet meer open 

En draai je de sleutel dan weer om 

Van links naar rechts en nog eens om 

Dan gaat de deur weer open  

En kun je naar buiten lopen 

 

Ik heb een mooie sleutelbos 

En de sleutels hangen los 

Rinkeldekinkel de kinkel de kink 

Ik hang ze aan mijn kleine pink 

 

Op woensdag komt er een echte muziekjuf maar tussendoor leren we ook liedjes van onze eigen juf. Dit is een variant op de tekst: in Holland staat een  huis 

 

In Holland staat een  huis 

In Holland staat een huis 

In holland staat een huis jaja 

Van je singela singela hopsa sa 

In Holland staat een huis  

In Holland staat een huis 

 

En dat huis dat heeft een deur 

Dat huis dat heeft een deur 

Dat huis dat heeft een deur ja ja 

Van je singela singela hopsasa 

En dat huis dat heeft een deur  

en dat huis dat heeft een deur 

En die deur die heeft...(een bel, brievenbus, scharnieren, een raam enz) 

De kinderen genieten erg van het thema en we zijn veel onderzoekend aan het leren met elkaar.